Annons

Verktyg att använda när självkänslan tryter

Som ni vet har jag varit lite uppochner den sista tiden. Hormoner all over the place så att säga vilket har resulterat i att jag tvivlar enormt mycket på mig själv och allt jag gör just nu. Det resulterar jag ju ofta i att saker man får till sig tas lite extra hårt ( som idag hos barnmorskan som jag pratar om i morgondagens poddavsnitt). Något jag dagligen jobbar aktivt med är just min självkänsla. Men, man måste också komma ihåg att vi inte är mer än människor och även jag får svackor när det kommer just till det. Även om jag driver ett kroppspeppigt konto där mitt jobb går ut på att peppa mig själv och andra hamnar även jag i dalar där självkänslan tryter. Just nu befinner jag mig i en sån svacka. Till och från.

Annons

Jag har ju en ryggsäck full med verktyg att plocka fram när sånt här händer MEN, återigen, man är inte mer än människa och det är långt ifrån att bara gaska upp sig vissa gånger. Men, det fina med att sökt hjälp och gått på mängder av olika besök och kuratorer, psykologer och terapeuter, är att jag inte längre går ner mig helt i dessa känslorna. De får liksom inte komma så nära inpå mig längre, ta över liksom. Utan jag känner, accepterar dem och vet att dem finns. Men landar i att jag alltid gör så gott jag kan <3 Detta låter definitivt så mycket enklare än vad det är, men kom ihåg att jag övat och tränat länge. Men, jag tänkte berätta lite om mina verktyg som jag tar till när jag hamnar i dessa svackor. Hoppas ni uppskattar dem och att de hjälper även er <3

Annons

När självkänslan tryter, 5 verktyg att använda!

  1. Meditation: En återkommande grejj som nästan alltid är med på mina listor och bland mina tips. Men det är också för att det är så jäkla viktigt. Jag fick meditation/mindfulness till mig 2016 när min kurator tipsade mig om att börja göra det. Sen dess ligger det mig varmt om hjärtat. I samband med mitt arbetande med lymfsystemet är andningen en stooor del av min vardag idag och det är en trygghet att alltid kunna landa i just andningen när stress, oro eller ångest knackar på. Här (Klick!) har jag en lista på lite meditationsappar. Den är visserligen lite gammal nu men jag använder fortfarande dessa appar. Tänkte även sätta ihop ett inlägg där jag tipsar om lite härliga meditationer att köra. 🙂
  2. Papper och penna: För mig som dagligen jobbar med både telefon och dator uppskattar väldigt mycket att skriva. Egentligen allt ifrån listor till texter. Kanske en dagbok, tacksamhetsdagbok eller vad som. Något som får dig att få ner dina tankar, dina känslor. Det hjälper iaf mig när jag är mitt uppe i en känsla att få bort den lite från kroppen och ner på pappret.
  3. Fota: Efter att ha gått i KBT på ätstörningsmottagningen och flera år med jobb på min Instagram har jag lärt mig att se det vackra med min kropp. Det som jag förr tyckte va fult ser jag idag som vackert. Ojämnheterna ses inte längre som negativt utan som unikt. jag känner ingen efter att jämföra mig med någon annan, ser ut som någon annan längre. Och det är fint. Det är acceptans. Där har fotografering hjälpt mig mycket. Att antingen fota mig själv eller blir fotade av någon annan och sen njuta av resultatet. Nu är ju detta något som faller sig ganska naturligt i mitt jobb men jag tänker ändå att ni kan testa. Lära er se det vackra med er själva, det unika.
  4. Prata: Jag vet, jag tjatar om att söka hjälp. Men jag vet vilken stor skillnad det gjort för mig och gör än idag. Sök hjälp och få hjälp med att reda ut saker som tynger och gnager. Man får hjälp med egna verktyg som man testar sig fram med i sin vardag. Det är smärtsamt men det är enormt värt det. En investering i sig själv.
  5. Selflove: Ett ord som innefattar otroligt mycket grejjer men för mig handlar det om att blicka inåt och fokusera på sig själv. När självkänslan tryter, fokus på dig. Något du mår bra av, något du önskar, något du vill göra. Kan vara vad som helst som får dig att känna dig bättre. Men blicka inåt. Vad behöver du? <3
Annons

 

Dela på:

Laddar
https://fiaanderberg.baaam.se/page/2/